Майбутнім першокласникам

Початок навчання дитини у 1-му класі - це дуже відповідальний і досить складний період у житті дитини. 

Адже дуже багато змін відбудеться у житті дитини: з'являться нові знайомства, як з однолітками, так і з дорослими; нові взаємовідносини; нові обов'язки. Зміниться вид діяльності: зараз основною діяльністю Вашого малюка є гра, з приходом до школи основною діяльністю стане навчання. 

Зміниться соціальна позиція дитини: ще сьогодні Ваш малюк є простою дитиною, а завтра - стане учнем з певними обов'язками. Основною діяльністю дитини стане навчання, яке потребує неабияких зусиль з боку дитини, певних знань, а також певних вмінь та навичок. Все життя буде підпорядковуватись навчанню, школі, шкільним справам. Безумовно, легше пристосуватись до тих змін у житті, які пов'язані з початком навчання у школі і успішніше себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до шкільного навчання.


Як перевірити, чи готова дитина до школи?

Для того, щоб людина була гармонійною, щасливою, вона повинна бути в злагоді зі своїм “Я”. Так є, коли ми, виконуючи ту чи іншу роль, задоволені нею. Наприклад, якщо дитина йде до школи і не хоче там навчатися, чи буде вона задоволена роллю учня? Звісно, ні. І що відчуватиме така дитина? Що означатиме для неї така роль? Тривогу! 

Основні запитання, що ставлять фахівці, котрі працюють з дітками, які готуються йти до школи, такі: “Чи хочеш ти йти до школи?”, “Чому ти хочеш йти до школи?”. І якщо діти відповідають: “Так, бо тато з мамою кажуть, що там буде добре….”, “Бо не хочу ходити в дитячий садок, тому що там треба спати”, – це означає, що дитина насправді не дуже добре ідентифікує себе з роллю школяра. Навіть не дуже хоче її “приміряти”.

Тому батькам потрібно працювати з ідентифікацією (присвоєнням) нової ролі. Тобто, що означає бути школярем – що це не лише вміння читати і писати, але й нова соціальна роль: прокидатися вранці й збиратися в школу, класти до сумки шкільне приладдя, бути уважним на уроці, спілкуватися з вчителем, виконувати домашні завдання, чергувати в класі (якщо таке є в школі) тощо. Нехай батьки згадають свої шкільні роки, свій перший клас і поділяться досвідом – це дуже допомагає. Також рекомендую пройти наступний тест:

 Тест для батьків: Чи готова ваша дитина до школи?

Разом з дослідженням мотиваційної готовності дитини до школи зараз також проводять тестування, яке показує рівень розвитку інтелекту дитини, пізнавальних процесів, моторику руки, загальну обізнаність (чи знає дитина, скільки їй років, як її звати, як звати тата й маму, чи рахує до 10 і в зворотному порядку, чи знає тварин, птахів, що таке парта, чи може назвати професії, в тому числі батьків, ким хоче стати тощо). 

Звісно, тестування можна провести протягом невеликого часу, і методики покажуть результат у певний момент. Це може бути час за півроку до навчання, а може – й за місяць до початку навчального року. Якщо перший варіант, і тести показують середній рівень готовності, ці півроку – час для дозрівання мозку дитини, психологічного та фізичного розвитку.

 ! Тести для дитини проводяться не всі відразу, в різний час, коли у дитини хороший настрій. Не обов'язково проводити всі запропоновані тести, виберіть декілька.

 Нагадаю, що:
  • всі запропоновані методики можуть бути використані як розвиваючі ігри;
  • при вступі дитини до школи не обов'язково використання всіх перерахованих тестів, психологи вибирають найінформативніші та прості у виконанні;
  • не обов'язково виконувати відразу всі завдання, можна пропонувати виконувати їх протягом декількох днів;
Зараз у продажу з'явилися пакети подібних методик, що включають в себе не тільки опис, але й наочний матеріал, приблизні норми. При купівлі такого пакета зверніть увагу на набір методик, якість виконання малюнків і видавництво.

Чи готові до школи батьки?



Досвід навчив мене запитувати батьків: чи готові психологічно
 вони до того, що їхня дитина (не рідко єдина!) йде до школи? Чи готові вони до зміни її соціального статусу? Трапляється, що ні, бо є страх. Страх, що дитина погано вчитиметься, її ображатимуть, або ж вона ображатиме інших, не витримає шкільного навантаження тощо. Або є друга дитина, яка ще замала зараз і піде в школу через рік  тоді можна одночасно відводити в школу обох. Тут потрібно обирати, що важливіше. І кожен вибір має ціну. Важливо, щоб дитина не постраждала від цього вибору і могла реалізувати своє право на навчання – у випадку, якщо вона цього хоче.

Критеріями психологічної готовності батьків до школи можуть бути:

  • готовність своєчасно розстатися з дитиною;
  • відкритість до своїх почуттів та, за потреби, готовність звертатися по допомогу;
  • готовність співпрацювати з вчителями, адміністрацією школи, іншими батьками на користь дитини й брати на себе відповідальність за всі наслідки цієї співпраці;
  • готовність вирішувати труднощі, конфліктні ситуації не так, щоб “моє було зверху”, а через співпрацю, домовленість”;
  • відчуття та віра в те, що дитина впорається з новою роллю, готовність підтримати її, коли їй страшно і важко.

Які документи потрібні для зарахування дитини до      1 класу ?

Усі документи потрібно подати до 31 травня. 

  • заява (подається особисто керівнику закладу освіти); 
  • паспорт або інший документ, який посвідчує особу заявника (одного з батьків, або осіб, які їх замінюють); 
  • копія та оригінал свідоцтва про народження дитини або документ, що посвідчує її особу; 
  • оригінал або копія медичної довідки за формою №086-1/о;
  • ***за наявності та за бажанням одного з батьків можна додавати оригінал або копію висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини для організації інклюзивного навчання.

Процедура подачі документів у 1 клас для дітей переселенців


Малюк став першокласником

Ваш малюк пішов в школу. Але вважайте, що в школу пішли ви. У вас багато справ і без цього.

• Не прагніть побачити в дитині десятикласника. Будьте готові, що учнем він стане через деякий час. Парта, ранець, зошити ще не роблять з нього учня.

• Поважайте нове життя дитини. Тепер вже не ви вирішуєте, з ким він сидить за однією партою, якими мають бути його взаємини з вчителькою та однокласниками. Все це тепер його власні уроки життя, які, повірте, важливіше за шкільний розклад.

• Менше відповідайте за його перебування в школі і більше - за пребування вдома. Будинок тепер набуває для дитини набагато більшого значення, ніж раніше.

• Прагніть не демонструвати можливостей дитини перед ровесниками. Важливіше, щоб він відчув себе рівним іншим, хоч би в першому класі.

• Спробуйте запам'ятати імена вчителів, однокласників, їх батьків. Інколи це може виявитися важливим в найнесподіваніших обставинах.

• Прагніть не заходити в магазини і не робіть побічних справ по дорозі в школу. Розмовляйте з дитям, запитуйте про уроки, які сьогодні будуть. Тобто проявляйте пошану до школи як найважливішої справи вашого дитяти.

• На перших порах просіть дитину «підказати» вам, як дійти до будинку. Радьтеся: а що, якщо ми пройдемо по іншій вулиці? Дитині важливо, провівши декілька годин в школі відчути простір. Просто побути в русі.

• І ще! Людина, яка пішла в школу, сповниться гідності, якщо у нього з'явиться власний будильник, який він звечора сам поставить на певний час.

• І ще дуже важливо - пошана до світу дитини. Не заглядайте в ранець без відома малюка. Він повинен бути упевнений, що віднині без його дозволу ніхто не чіпатиме речі, що належать йому.

• Добре б завести зошит для щоденних записів або малюнків. У цьому зошиті він зможе описувати кожен свій день (хоч би одну подію). Завдяки цій можливості з'явиться досвід роздумів про себе і своє життя.

Що потрібно майбутньому першокласнику?

1. Пенал (ручка (2шт), простий олівець (2шт), лінійка, гумка, точилка). 
2. Спортивна форма.
3. Спортивне взуття.
4. Змінне взуття.
5. Альбом і гуашеві фарби.
6. Пензлики для малювання (2шт).
7. Кольорові олівці та фломастери.
8. Кольоровий папір, кольоровий картон.
9. Ножиці із закругленими кінчиками.
10. Клей ПВА з кісточкою.
11. Пластилін, дощечка із стеками.
12. Контейнер для праці.
13. Конструктор будь-який.
14. Зошити (10 в косу лінію, 10 в клітинку).
15. Обгортки для підручників та зошитів.
16. Папка для зошитів.
17. Термос.
18. Портфель.


Адаптація дітей-першокласників до навчання в школі

Частина 1

Частина 2


Поради для правильного режиму дня

1. 12 годин сну з урахуванням обіднього (1-1,5 годин) для відновлення сил.

2.  Після школи не спішить садити дитину за уроки, їй необхідно 2- 3 години відпочити (обідній сон). Найпродуктивніший час для приготування уроків - з 15 до 16 години. Заняття ввечері безрезультатні, завтра доведеться все починати спочатку.

3.  Не змушуйте дитину готувати уроки за один раз. Після 20 хв. занять необхідно 10-15 хв. «перерви».

4. Під час приготування уроків не сидіть над дитиною, давайте можливість їй попрацювати самостійно, але якщо потрібна ваша допомога, наберіться терпіння. Необхідні спокійний тон та підтримка («не хвилюйся», «давай з'ясуємо разом», «я тобі допоможу»), похвала, навіть якщо щось не вдається. Не акцентуйте увагу на оцінках («не дарма з письма в тебе одні «2» та «З»).


Корисні статті для батьків першокласників 

Чому сучасні діти не хочуть вчитися, не вміють чекати і насилу переносять нудьгу

9 фраз, які варто говорити своїм дітям кожен день

Батьки, які не дають молодшим дітям хатніх обов’язків, матимуть проблеми з цим у старшому віці


Навчально-методичний посібник для підготовчих занять


Немає коментарів:

Дописати коментар