Освіта для всіх

Що таке інклюзивне навчання та як його організувати в школі?

Поняття «інклюзія» вживаються в Україні відносно недавно і звучить здебільшого тоді, коли йдеться про людей з інвалідністю. Однак у світовій практиці говорячи про інклюзивний підхід мають на увазі більш широке коло осіб, а основна роль інклюзії - допомогти кожному включитися в суспільство, освітній процес, різні види активності та діяльності. 

У вітчизняному законодавстві, інклюзивне навчання - це система освітніх послуг гарантованих державою. Воно базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. У Законі України «Про освіту» наводиться визначення поняття особи з особливими освітніми потребами.

У 2021 році прийняті зміни до положення про інклюзивно-ресурсний центр. Ними вперше визначення категорії, типи особливих освітніх потреб, труднощів.  Тепер наявність чи відсутність в особи особливих освітніх потреб не залежить від діагнозу чи лише стану її здоров'я. Особливі освітні потреби, а отже і підтримку в освітньому процесі може мати будь-яка особа, що має труднощі, проблеми під час навчання та потребує допомоги в освітньому процесі. 


Теорія і методика інклюзивної освіти

  1. Інклюзивна освіта: навчальний посібник
  2. Інклюзивне навчання: матеріали МОН
  3. Інклюзивна освіта: бачення, теорія та концепції (Inclusive Education: Vision, Theory and Concepts), англ.
  4. Навчально-методичний посібник «Інклюзивне навчання у закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренера»

Діяльність інклюзивно-ресурсних центрів

  1. Портал УКРАЇНА. Інклюзія
  2. Де ІРЦ? Адреси і контакти інклюзивно-ресурсних центрів (КАРТА)

На допомогу керівникам закладів освіти

  1. Софій Н. Індекс інклюзії або наскільки ми розуміємо інклюзивну освіту? 
  2. Індекс інклюзії: дошкільний навчальний заклад: Навчально-методичний посібник / Кол. упорядників: Патрикеєва О. О., Дятленко Н. М., Софій Н. З., Найда Ю. М. Під заг. ред. Шинкаренко В. І. — К.: ТОВ «Видавничий дім “Плеяди”», 2013. — 100 с. 
  3. Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад: Навчально-методичний посібник / Кол. упорядників: Патрикеєва О. О., Софій Н. З., Луценко І. В., Василашко І. П. Під заг. ред. Шинкаренко В. І., — К.: ТОВ «Видавничий дім “Плеяди”», 2013. — 96 с. 
  4. Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл: посіб./ [Тоні Бут]; пер. з англ. - К.: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 190
  5. Якісна інклюзія: інструкція для керівника школи

Організація роботи команди психолого-педагогічного супроводу

  1. Побудова інклюзії в школі: ролі основних учасників та дієві підходи. Пояснюють експерти
  2. Як організувати якісну роботу команди психолого-педагогічного супроводу: поради для керівника закладу освіти
  3. Ролі членів команди супроводу учнів з обмеженими можливостями в інклюзивних класах (Roles of Team Members Supporting Students with Disabilities in Inclusive Classrooms), англ.

Корисні посилання для вчителів-предметників і батьків

  1. Профіль інклюзивних вчителів, англ.
  2. Профіль інклюзивних учителів: що вони мають знати та вміти
  3. Інклюзивні стратегії (Strategies For Inclusion), англ.
  4. 9 відео і 6 посібників про інклюзію, які можна використовувати на уроці
  5. Денверська модель раннього втручання. 17 принципів, як працювати
  6. Збірка корисних матеріалів з інклюзії
  7. Проєкт “Цифрова інклюзія”
  8. 9 безкоштовних додатків для навчання і спілкування дітей з інвалідністю
  9. Проєкт “Інклюзивна література”

Інклюзивне фізичне виховання

  1. Посібник з інклюзивного фізичного виховання та спортивних заходів (Guide to Inclusive Physical Education and Sports Activities), англ.
  2. Уроки інклюзивного фізичного виховання (Inclusive PE Lessons), англ.
  3. Яшна О.П. Методика навчання адаптивній фізичній культурі в умовах центрів соціальної реабілітації / Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2013. – 216 с.
  4. Цьось А. В. Українські народні ігри та забави, Луцьк: Надстир'я, 1994. – 96 с.

Розвиток інклюзивної освіти в Україні

  1. Як зміниться інклюзивне навчання у 2022 році – роз’яснення ДСЯО
  2. Рівні підтримки для дітей з ООП: що змінюється та які виклики
  3. Як відтепер має відбуватись інклюзивне навчання — роз’яснення служби якості освіти

Корисні нормативні документи

Робота вчителя початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами

  1. Аркуш зв’язку учасників навчально-виховного процесу дитини з особливими освітніми потребами 
  2. Аркуш обміну інформацією «Школа-дім»


Підтримка дітей в умовах війни

Немає коментарів:

Дописати коментар